KDO SE DNES PROBUDIL?

 

Je sobota ráno. Den utkání. Celý týden jsem se opravdu poctivě připravoval. V týdnu to šlo, cítil jsem se dobře. A teď, v den D, vstávám ráno, protahuji se, těším se a… Něco mi tady nehraje. Co to je za pocit? Fuj! To je mizérie! A ty nohy? Co to je za “bláto“? Vůbec se “necítím“? Toho člověka neznám? Co to je sakra za náladu? To bude den! A jak bude vypadat zápas? Fííííííí……

 

KDO JE TEN „NĚKDO“?

Už se ti to někdy stalo. Byl si dobře připravený, ale ráno vstal “někdo“, kdo se cítí jako ňouma. Někdo, kdo má prostě blbou náladu. Mizérie – to je to správné slovo.

Co s tím uděláš?

Přiznejme si jednu věc: příroda si tak trošku dělá, co chce. Není to tak, že bychom ji řídili – to ona řídí nás. Asi proto je zbytečné proti ní bojovat. Nemáme co vyhrát…

A tak ti nezůstává nic jiného, než se naučit s “tím člověkem“, který se ráno probudil, spolupracovat. Promiň, že to píšu, ale za tvoji náladu nemůže nikdo venku. Ta je tvoje, patří ti a ty jsi ten, kdo se se  svou náladou musí naučit dobře vycházet.

 

PSYCHICKÁ AUTOREGULACE

S rozpoložením, aktuálním stavem, náladou a dalšími projevy tvé psychiky je dobré se spřátelit. Počítej s tím, že tě tu a tam tvé naladění nebude poslouchat. Počítej s tím, že se občas probudí někdo, komu nerozumíš a nechápeš, proč se “cítí“ ten den tak, jak se cítí.

Psychická autoregulace patří k nástrojům, které ti pomáhají obstát. Je fajn jim trošku rozumět, spřátelit se s nimi, pochopit ty “děje“, které se v tobě odehrávají a malinko si je nasměrovat tam, kde je chceš mít.

 

Je to jako bys vodu, která se na tebe valí, přestal

chytat, ale jemně se prohnul, odklonil ji a

nechal kolem sebe v těsném doteku projít.

 

To udělá ten “vědomý“.

Nevědomý bojuje, chce vyhrát souboj sám se sebou a výsledek je většinou jasný: příroda si rozhodne, jak to bude.

Boj vyčerpává.

 

ZAČNI NA TOM DĚLAT!

Je mnoho stavů, které v sobě nemůžeš plně kontrolovat. Ráno prostě vstaneš jako “pytlem praštěný“. Umění psychické autoregulace je určitá dovednost, kterou se můžeš učit a udělat si z ní spojence ve svých osobních bitvách.

Vyhledej kouče, mentálního trenéra nebo sportovního psychologa. Promluv si s ním. Projdi s ním “ty stavy“, které tě vzdalují od požadovaného nastavení. Začni se učit. Za svou náladu jsi zodpovědný ty sám, proto ji za tebe kromě tebe nemůže nikdo jiný moc vyřešit. A když už přijde den D a ty vstaneš blbou nohou, budeš vědět, jak s tím naložit.

Vědomý trénink a psychická připravenost leží ve tvých rukách. Buď budeš vodu chytat a nebo se naučíš ji jemně odklánět tam, kam potřebuješ. Ne vždy se to podaří. Cvičení však dělá mistra a snaha tě odmění. Pocit, že si víš rady a umíš situaci vyřešit, je osvobozující.

 

Říká se tomu psychická připravenost

 

S přáním úspěšné cesty Michal
konzultant a kouč

www.kosmal.cz
Koučování a mentální příprava
2019